La Diputació de Barcelona, institució que dona suport tècnic i econòmic a 311 municipis i cobreix el 74 % de la població catalana, impulsa la transició energètica dels edificis públics mitjançant auditories que faciliten un diagnòstic del consum real i identifiquen ineficiències energètiques en il·luminació, climatització, envolupant edificat, aigua, gas, control i gestió del consum o tarifes de les comercialitzadores de gas i electricitat, entre d’altres. Així, es pretén convertir les dades obtingudes en un full de ruta per a la implantació de millores que garanteixin un funcionament més eficient i sostenible dels edificis educatius. Adés, amb el suport d’aquestes auditories, la Diputació de Barcelona avança en el compliment dels objectius de la UE, apropant les construccions destinades a la docència a un model de consum gairebé nul.
Les auditories energètiques realitzades per Esitec corresponen a 24 escoles de la província de Barcelona al llarg d’un període que s’estén del 2022 al 2024. Aquestes neixen de la necessitat de conèixer objectivament l’estat energètic dels equipaments educatius públics de la Diputació de Barcelona per, així, poder alinear-los amb els criteris de sostenibilitat i eficiència energètica propis del segle XXI.
L’any 2022, es realitzen auditories a 10 centres: a Terrassa, s’hi duen a terme els projectes del CFA La Llar, el CEE Fàtima i l’EBM Ginesta; a Llavaneres, s’actua a l’Escola Serena Vall i a l’Escola Jaume Llull; a Òdena, a l’EBM Els Vailets i a l’EBM L’Avió de Paper; a Fonollosa, a l’EBM Reixics; a Casserres, a l’Escola Princesa Làscaris; i a Sant Fost de Campsentelles, a l’Escola Joaquim Abril.
L’any 2023, s’audita a 8 centres més: a Terrassa, als equipaments EBMS Vallparadís, el CEE El Pi i l’Escola Conservatori de Música; a Mollet del Vallès, a l’Escola del Bosc, l’Escola Joan Abelló i l’Escola Montseny; a la Llagosta, a l’Escola Les Planes; i a Santa Margarida de Montbui, a l’Escola Montbou.
L’any 2024, es duen a terme les auditories restants a 6 centres: a Terrassa, s’hi auditen l’EBM L’Esquitx, l’EBM Giravolt i l’EBM Tabalet; a la Llagosta, l’Escola Sagrada Família; a Olesa de Bonesvalls, l’EBM Marrec; i a Sant Joan de Vilatorrada, l’EBM Xiulet.
Entre les actuacions més destacades es troben la substitució d’enllumenat convencional per sistemes LED amb sensors de presència i regulació DALI, la millora d’aïllaments tèrmics i tancaments, la instal·lació de sistemes fotovoltaics per autoconsum, i la implantació de sistemes de monitoratge energètic (BMS) per controlar i optimitzar els consums en temps real. Aquest conjunt d’intervencions permet assolir un estalvi energètic global de 2.327.358,28 kWh/any i un estalvi econòmic anual global estimat de 560.111,98 € consolidant-se, així, com una aposta clara per una gestió energètica més sostenible en el sector educatiu públic.